Otthoni munkavégzés a koronavírus járvány idején


Az otthoni munkavégzés az elmúlt években egyre népszerűbb lett különösen az új generációs munkavállalók körében. A munkáltatók a jó szakemberek bevonzása és megtartása érdekében az informatikai háttér fejlődésére is támaszkodva szélesítették az otthoni munkavégzéssel ellátható feladatok körét. A home office munkarend általában nem terjedt ki a teljes munkaidőre, a munkavállalók a hét meghatározott napjain otthon teljesít(h)ették munkafeladataikat.
Az otthoni munkavégzés, amely eddig a munkafeltételek komfortosságát javító lehetőség volt, a koronavírus járvány megjelenésével hirtelen kényszerűséggé vált. A munkaadók és munkavállalók széles körét váratlanul érte az otthoni munkavégzésre történő átállási kényszer, mivel azonnal nem álltak rendelkezésre a home office technikai és szervezési feltételei. A teljesség igénye nélkül az alábbiakban összefoglaljuk az otthoni munkavégzés legfontosabb szabályait:
Alakítsunk ki egy jól elkülönített munkasarkot, fontos az állandósítható, megfelelő méretű munkafelület, ahol kényelmesen elfér táblagépünk, telefonunk és néhány nélkülözhetetlen dokumentum. Ügyeljünk a megfelelő fényviszonyokra, legjobb a természetes oldalfény. Egy sürgős, rövid email választ el lehet fotelből táblagépünkre görnyedve is küldeni, de tartósan hatékony teljesítményt csak ergonómiailag jól kialakított környezetben lehet elérni.
Otthon is dolgozzunk munkahelyi öltözékben. A munkához való hozzáállásunkat, a megfelelő munkaritmus felvételét nagyban befolyásolja öltözékünk.Dolgozzunk munkahelyi öltözékben. Baráti telefonbeszélgetést akár ágyból is lehet folytatni, de főnökünkkel, ügyfelünkkel általában nem beszélünk fekve, mivel a testtartásunk befolyásolja hanghordozásunkat, figyelmünket és a beszélgetés ritmusát.
Készítsünk napi feladattervet és időrendet, tartsuk magunkat az időrendhez. Határozzuk meg az aznap elvégzendő feladatok sorrendjét, ne az aktuálisan beérkező emailek mentén végezzük a munkát. A napi időrend természetesen eltérhet a munkahelyi időkerettől, az írásos feladatokat ütemezhetjük pl. a kora reggeli vagy esti órákra, válasszunk ki egy kommunikációs idősávot is, amikor telefonjainkat intézzük.
Tartsunk szüneteket! A huzamos otthoni munkavégzés bezártság érzetet kelthet, ami tompultsághoz, fásultsághoz vezet. Ezért tartsunk rendszeres időközönként szüneteket, álljunk fel, menjünk át másik helységbe, erkélyre vagy teraszra, mozogjunk, tornásszunk.
Rendszeresen egyeztessünk telefonon munkatársainkkal, ügyfeleinkkel. A telefonos kommunikáció fenntartja az élő kapcsolatokat, a beszélgetés során fontos információkat cserélünk, gyorsabban tudunk reagálni ügyfeleink igényeire, megszűnik a magára hagyottság érzése, munkaterünket élettel töltik meg a kapcsolatok. A kommunikációt szorítsuk ésszerű időkeretbe, mert az állandó elérhetőség és folyamatos „éjjel-nappali” kommunikáció technostresszt okozhat.
▪ Rendszeresen tartsunk közös megbeszéléseket virtuális meetingek, video konferenciák formájában!
Az otthoni munkavégzés során problémák megoldásában gyakran magunkra vagyunk utalva, hiányzik a csapatmunka támogató, motiváló ereje. Ezért fontos, hogy szervezzünk virtuális megbeszéléseket video meeting alkalmazások segítségével. Jó lesz egymást látni a képernyőn, az információcsere növeli eredményességünket, a közös megbeszélés erősíti elhivatottságunkat és a csapatszellemet, fenntartja a sikeres munka iránti motivációnkat. Vannak már olyan munkahelyi közösségek, ahol a munkatársak közös virtuális kávézással kezdik a munkanapot.